Ung Jakt

En blogg skriven av en ung jägare!

HEKTISK SÖNDAGSJAKT

Publicerad 2012-11-04 20:19:39 i Rådjursjakt,

Idag var det jag, Nicke, Johan, Thomas (han som äger marken där vi jagade gås) och farbror Christer som var ute.
Zimson hade riktigt svårt att ta upp idag, kan det vara åldern som tar ut sin rätt?
Medans Zimson sökte stod jag vid pappas pass och Nicke var då ca 150 meter ifrån mig med Zimson.
Det tog ca en timma en han började väcka och det blev full fart direkt.
Ut på hygget kommer ett smaldjur med Zimson hack i häl. 
Det springer rakt emot Nicke som är på väg tillbaka till passet där jag stod. 
Rådjuret stannar 40 meter ifrån och pappa har studsaren, men väljer att inte trycka av då han vill ha ett drev av det hela.
1 minut senare händer det ofattbara, en KRONHIND kommer ut ifrån skogen och ställer sig fem meter ifrån Nicke.
Förmodligen var detta en rymling från hägnet som jag har pratat om, men ändå roligt att se!
Har aldrig sett det innan...
Drevet buktade fint i ca 30 min, sen drog det rätt ur marken, idag igen.
Tillslut small det även 2 smällar och Zimson började yla minutrarna senare.
Pejlen då även såg vi fick leta efter honom länge, när vi fick tag på honom så fikade vi och sedan skulle vi hämta majs i Johans ladugård. 
I behållaren finns där 2 levande möss och 1 död, vi gjorde då en liten rolig grej som jag fick på film!
LOVAR ATT KLIPPA IHOP DEN IKVÄLL OCH LÄNKA HÄR.
Lite smårolig ändå..
Efter denna lilla underhållningspaus skulle vi försöka klappdreva lite för första gången.
Nicke gick och klappade lite genom en mindre såte där vi vet djuren brukar stå.
Efter fem min får Johans kombibössa rensa kulpipan.
BOM på en räv som kom lunkandes, tråkigt..
Ingenting mer ville visa sig och vi avslutade jakten.
Jag och Nicke fortsatte upp till åteln och fyllde på majsen!

Får se när det blir dags för jakt igen, söndag är bestämt iallafall.. :)

Filmen kommer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jacob

Jag skriver främst om våra drevjakter med hund, åteljakter, vakjakter, viltvård & allt som hör därtill!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela