Ung Jakt

En blogg skriven av en ung jägare!

PÅFYLLNINGAR OCH ÅTELKOLL

Publicerad 2012-12-23 17:37:03 i Viltvård, Åteljakt, Övrigt,

Majslasten gick bra, 450kg är nu delat på tre personer..

Igår åkte jag och Nicke upp till marken för att fylla på åtlarna med mumma, fixade till tornen och kollade över åtlarna.
Vi började med att fylla på rävåteln med lite slaktrester, väldigt lite spår där just nu faktiskt..
Det kommer kanske igång nu när de börjar löpa!
Såg en stor och fin räv springa över åkern på grannmarken faktiskt..
Tornet vid rävåteln fick en liten matta som nu kommer dämpa ljudet i golvet lite iallafall.

Sen fortsatte vi upp emot grisåteln, väldigt dålig aktivitet där med.. men har ju inte funnits majs där på flera veckor så det är väl anledningen!
Påfyllning av majs blev det och även detta tornet fick en matta på golvet, nu kan man ju röra lite på fötterna utan att det ska låta alltför ljudligt..

Nu är det majs i spridaren! :)


Vid tornet hade grisarna däremot bökat riktigt ordentligt, detta gynnar rådjuren då de har gått här och ätit!
Vi hittade även lite blod i snön, skaren är förfärlig för djuren..
Såna här skockor är överallt i runt tornet!


Påväg hem hittar vi två gristrajjor över vägen.
Trajj 1:


Trajj 2:


Sedan åkte vi och la ut en saltsten som jag köpte för några veckor sen, nu är den placerad på ett hygge där tanken är att "mitt" torn ska vara senare! Tror det kommer bli bra till nästa säsong...
Avslutade dagen med att sitta 40 minuter på Johan's åtel med 22:an. 
10-talet nötskrikor var där och åt när jag kom upp, senare kom de bara fram till träden runtikring spridaren.
Jag hade Nicke's overall på mig och den prasslar som bara den, så varje gång jag höjde bössan försvann de!
Aja, skönt att komma ut i friska luften iallafall :)

God Jul på er! :) 

/ Jacob

Kommentarer

Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Publicerad 2012-12-23 18:13:19

God Jul!
Hoppas du får utdelning snart

Svar: God Jul på dig majsan! Ja det börjar bli dags snart...
Jacob

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jacob

Jag skriver främst om våra drevjakter med hund, åteljakter, vakjakter, viltvård & allt som hör därtill!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela