Ung Jakt

En blogg skriven av en ung jägare!

VAPEN?

Publicerad 2012-10-15 10:00:00 i Vapen,

Tänkte prata lite om vapen just nu, jag äger ännu inget vapen men börjar bli dags nu.
Jag har en lånad bössa från Nickes kompis.
Det som då står i pappas skåp är:

En Tikka Lyx 30-06 , några år gammal.
En Classic hagelbock kaliber 12, några år gammal.
En Husqvarna sida-sida kaliber 12, som min farbror jagar med max 2 ggr på ett år, lite äldre.
En 22 .lr som jag inte vet vad det är för märke på ens, också lite äldre dock.

Det jag då har lånat är en Husqvarna 1900, 30-06 som är så gott som i nyskick.
En rikigt fräsch bössa, väldigt lätt jämfört med Nickes Tikka.

Pappa har gett mig ett råd, köp ingen Remington.
Han hade en för många år sen men tvingades sälja den då han hade blodsmak i munnen efter att ha skjutit med den. Men vad vet jag? Det kanske är bra?
De märken jag helst är ute efter är: Tikka/Sako, Carl-Gustaf, Husqvarna. 

Saken är den att jag är vänsterskytt vilket innebär problem, då de blir väldigt dyra!
För en begagnad med kikare får du nästan ge minst 10 000 kronor.

Tanken är då att jag ändå ska köpa en högerbössa för en hyfsat billig peng, HELST med kikare inräknat i priset.
Det finns så sjukt mycket att titta på...
Men bestämde mig även för att sikta på en med syntetskolv och rostfri pipa. HELST .308 win då jag tycker de är riktigt bekväma, 6.5x55 är lite för klent för gris kan jag tycka!

Kollade på Torsbohandels hemsida och hittade då 3 st Ruger K77 S.S för runt 5000-lappen, då utan kikare.

Vet inte om jag sikta in mig på denna bössa?
Vad tycker ni?
Jag tänker lite att om man ska köpa den med ett vettigt kikarsikte så är du nästan upp runt 8-9 tusen kronor. Då kan man likväl köpa en vänsterbössa med trästock!

Vad skjuter ni med? Är ni nöjda?
Tacksam för svar i kommentarfältet!

Här har vi en Ruger K77 S.S, kan inte bestämma mig vad jag ska försöka sikta på!

Kommentarer

Postat av: Robin folkesson

Publicerad 2012-10-15 21:22:56

Jag skjuter med en Blaser r93 riktigt nöjd:)

Svar: Där har vi en fin bössa! :)
Jacob

Postat av: Majsan, Lindsjo taxar

Publicerad 2012-10-15 21:26:44

Grattis till utdelning på gammelvovven, bra att han orkar.
Vapen är ju viktigt att den sitter rätt.
Åk till Torsbo och kolla.

Jag har en Carl Gustav 6.5, en Classic Lady GUn hagelbock, senaste är en Merkel 20, 8,57
Har min Fars sida vid sida, används ej o min första kulbössa en ombyggd Mauser 6.5

Svar: Ja riktigt roligt, var lite rädd att det skulle bli hans sista jakt faktiskt! Ja det är ju det, vänsterbössorna är lite väl dyra för mig som inte har den ekonomin ÄN ;)
Har fått för mig att 6.5 är lite klent, men har också hört att i jämtland osv. skjuter de stort sett bara det!
Svårt val faktiskt..
Jacob

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jacob

Jag skriver främst om våra drevjakter med hund, åteljakter, vakjakter, viltvård & allt som hör därtill!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela