Ung Jakt

En blogg skriven av en ung jägare!

LYCKAD GRISKVÄLL

Publicerad 2013-02-27 13:37:21 i Åteljakt,

Johan satt ute på sin åtel i måndags.
Han hade då sett någon kasta iväg från åteln men kunde inte se vad det var, vinden låg helt fel.

Igår åkte jag och Nicke ut till vår åtel runt halv 8, grisarna hade inte vart där.
Det brakar och knakar lite här och var men förmodligen så är det de frusna träden.

Vid nio går Johan ut på sin åtel och sätter sig.
Vi halv tio åker vi hem och när vi plockar in grejerna från bilen så hör vi att det smäller uppåt bergen till (vår mark ligger ca 5km från huset).
Nicke säger att det kan vart Johan men jag säger att det säkert bara är Danne (grisjägare på grannmarken).
10 min senare säger Johan att han har skjutit en årsgris och de andra är fortfarande i närheten.
Vi åker upp igen till Johan.

Ca tio grisar hade smugit sig fram till åteln, alla i en klump.
20 minuter senare hade en hamnat lite utanför och då small det!
Kanonträff också.

Johan's första gris, första grisen på hans åtel och första grisen för iår! :)

Och jag som trodde det skulle ta lång tid innan Johan skulle skjuta på sin åtel.....

Perfekt matgris, ca 40kg


Nu får man lite blodad tand igen! Hoppas de börjar dra sig mot vår åtel också..

Ruskigt roligt! :)

Kommentarer

Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Publicerad 2013-02-27 21:32:50

Hoppas det blir din tur nästa gång!

Svar: Ja snart är det väl dags! :)
Jacob

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jacob

Jag skriver främst om våra drevjakter med hund, åteljakter, vakjakter, viltvård & allt som hör därtill!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela