Ung Jakt

En blogg skriven av en ung jägare!

NY GRISÅTEL OCH GRISSNACK

Publicerad 2013-02-06 14:45:32 i Viltvård, Åteljakt,

Tänkte prata lite om grisjakten på vår mark och överlag.


Vildsvinen började komma till vår ort runt 2010, sedan dess har de växt fast och bildat några stora flockar och några mindre flockar, samt vissa ensamma galtar, det är de djur som vi har sett här i trakten genom dessa år!
Själv har jag sett med mina egna ögon totalt, 2 ensamma galtar, en flock på ca 7 årsgrisar, en flock på 17(!!) årsgrisar innehållande 3 suggor, en flock med småttingar i rapsfält med två suggor tre gånger. Även fyra unggaltar i hägn på Elmia Game Fair ;)

Det är vad jag har sett!
Min granne som är lantbrukare har sett mycket stora flockar, en flock på 35 grisar(!!)
Och även en flock på ca 20-25.
Sen får man ju givetvis höra från de andra jaktlagen att de har sett grisar på älgjakten osv..

2010: Sköt Nicke sin första gris, en årsunge på älgjakten, i denna flock var det då 6 årsgrisar och en sugga.

2011 Januari: började jag och min pappa Nicke att mata grisarna då de bökade mycket på vår mark.
Det vi då matade med var konservburksmajs ungefär var tredje dag, två tjärade träd och en låda med gammalt bröd i. 

2011 Mars: Satte vi upp en åtelkamera som vi lånat för att se vad det för för djur som åt av detta.
Det visade sig då vara: 2 suggor med 10 randiga kultingar, ett gäng årsgrisar, en ensam stor galt.
Suggorna med kultingarna var där varenda kväll, även galten. 

2011 Juni: Nicke skjuter sitt andra vildsvin, dock inte på åteln utan på väg hem från den, en ensam gylta. Lite konstigt kan jag tycka? Inga dragna spenar, inga kultingar, inte stor? Borde ju vart någon mer i sällskapet..

2011 Höst: Vi slutar mata av någon anledning, förmodligen brist på ork.

2011/2012 Vinter: Vi tar tag i livet och fixar en riktig åtel, med spridare, tjära och brödlåda.

2012 Januari: Nicke skjuter sitt tredje vildsvin på åteln som han trodde var en liten galt men var en ensam gylta igen, denna gris hade fyra småttingar i livmodern. 

2012 April: Johan Startar en åtel på sin mark också som gränsar till vår, men han får inte dit grisarna, mer dovhjort.

2012 Juli: Nicke skjuter sitt fjärde vildsvin, ännu en gylta på åteln, framme var småttingar och en stor sugga, de var tidiga så Nicke kunde se att gyltan inte hade några dragna spenar och inte heller någon mjölk.

2012 Höst: Grisarna är där ibland, men sitter inte ute något knappt.

2012/2013 vinter: Grisarna är där ibland men sitter inte ute.

2013 Februari: Jag ska idag börja slänga ut lite jäst majs och tjära.

Såhär se förhållanden ut: 


Alltså är det som en dal åteln är i, man ser inte åteln från den privata vägen!

Tror det kan bli bra faktiskt, det återstår att se..
Så totalt har det på vår mark skjutits: 1 årsgris
                                                       3 gyltor

Det var ju i höstas som de 17 grisarna rann över den privata vägen, kanske går de i trakterna fortfarande?

Bilder på grisar, från åtelkameror kommer komma! 

Jag tror på detta faktiskt även om vi inte direkt har haft någon direkt jaktlycka med grisjakten..






Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jacob

Jag skriver främst om våra drevjakter med hund, åteljakter, vakjakter, viltvård & allt som hör därtill!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela