Ung Jakt

En blogg skriven av en ung jägare!

HUNDSNACK

Publicerad 2013-01-10 10:00:00 i Hundar,

Hade tänkt prata lite om hundar nu...

Vi har 130 hektar vi jagar på, endel gris, endel räv, endel hare, endel dovhjort, endel älg, endel grävling, en och annan mård och mycket rådjur!

Vilken jakt jag tycker är mest intressant är grisjakten, rådjursjakten, hjortjakten och rävjakten..
Och vad kan man få fram för hund som går på detta då? 

Jag skulle säga att Beagle'n driver mest rådjur, hare, räv..
Passar ju in bra på två av de vilt jag tycker är mest spännande att jaga!
Beagle'n tycker jag även är mycket vacker..
Finns det någon Beagle-ägare här som har erfarenheter? Driver de ofta räv? 

Den andra hundrasen jag skulle säga var Wachtel'n som driver det mesta utav klövvilt dvs gris, dov och rådjur.
Passar ju bra in på tre av de vilt jag tycker är mest spännande att jaga!
Nackdelen är väl att vi har lite för små marker för en Wachtel..

Är det någon Wachtel-ägare som läser detta? Vad har ni för erfarenheter? Driver de på stora ytor? Driver de någon gång räv? 
Ännu en nackdel är ju att de är kortdrivande hundar, dvs att det går väldigt fort i pass..
Det roliga då är ju att det kan komma lite vad som helst :)

Jag är kluven på vad jag skulle vilja införskaffa mig för hund idag faktiskt..
Lutar väl mot Beagle, men hade vart roligt med en hund som även driver gris!

Vad har ni för hundar och vad driver/ställer de? :)

En jaktlabbe kanske skulle vara något?





/ Jacob







Kommentarer

Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Publicerad 2013-01-11 22:14:50

När ni har så små marken så är en stöthund det bästa. En drivande hund ger sig utanför era marker.
Stöthund skall då vara en stöthund och driva för länge.
De beaglar jag hört om är mer hare o rävhundar och himla trevliga.
Jaktlabbe är inget dåligt val, de är ofta stöthundar.

Svar: Ja lite så är det ju..Samtidigt är det ju en himla rolig jaktform! :)
Ja Beagle är nog det som det lutar åt mest...
Jacob

Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Publicerad 2013-01-12 12:35:08

Såg att jag missat i texten , menar att en stöthund inte skall driva för länge.
Köper du en hund som går på räv och blir duktig. Startar jaktprov o meriterar den kan du få jobb överallt. Mycket arbete krävs för en duktig rävhund men många jaktlag har inga rävhundar. Det brist på dem. Lite reklam här o där i framtiden för dig o din duktiga rävhund lär ge dig möjlighet att komma ut på andra jaktmarker.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jacob

Jag skriver främst om våra drevjakter med hund, åteljakter, vakjakter, viltvård & allt som hör därtill!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela